Maak afspraak
Graanfestijn
Verhaal

5 x graanfeest - Ptitim, polenta, quinoa, bulgur, boekweit

Potato of polenta? Vervang je portie patat eens door veelzijdige granen of zaden!

Grandioos genieten? Dat kan met granen en zaden. Ze zijn over het algemeen voedzaam, veelzijdig en smeuïg.

Kortom: Je kan er zonder heimwee je portie patat al eens voor laten!

Een pareltje...

1948, Israël wordt gesticht, maar er is nog maar weinig geld voor handen. Minister-President David Ben Goerion gaat op zoek naar een betaalbare rijstvervanger voor zijn volk. Hij vindt een pareltje in parelvormige pastaballetjes: Parelcouscous of ptitim.

Parelcouscous zijn eigenlijk kleine tarwebolletjes met een volle en zachte smaak. De bolletjes zijn echte dikkertjes, anders dan bij ‘gewone’ couscous.

Bak ze even voor in de pan vooraleer je ze kookt, zo komen ze het beste tot hun recht.

Bulgur de energieleverancier

Met de naderende herfstperiode en bijhorende griepjes, belichten we graag Bulgur.

Bulgur bevat 3 keer zoveel vezels als een aardappel en bevat dus meer energie. Het bestaat uit harde durum tarwekorrels die worden gekookt, gedroogd en grof gemalen of gebroken.

Bulgur is allang geen taboe meer maar juist lekker in Libanese tabouleh. Het geeft het gerecht een licht nootachtige smaak.

Polenta... Verre van pover

Polenta mag dan wel ontstaan zijn in de ‘cucina povera’, het is verre van pover. Het Noord-Italiaanse gerecht is een portie kracht en energie voor de hardwerkende arbeiders.

Het fijngemalen maïsmeel wordt traditioneel gekookt tot een soort pap. Aan het mengsel kunnen allerlei smaakmakers worden toegevoegd. Bijvoorbeeld bouillon of zoete smaakmakers als suiker & kaneel.

Met polenta kan je dus een polonaise aan kanten mee uit. Laat polenta afkoelen en je kan er koekjes van bakken. De koekjes zijn glutenvrij, rijk aan eiwitten en koolhydraten en arm in suikers.

De beuk erin met boekweitkorrels

Boekweit is een kruidachtige plant en boekweitkorrels zijn er de driehoekvormige vruchtjes van. De vrucht heeft veel weg van een beukennootje met een bruin dakje op. Het dopje wordt er voor gebruik afgehaald.

Als korrel heeft het de textuur van granen met een briljante bite en textuur. Gebruik de korrels in tabouleh en risotto. Of laat de boel ontp(l)offen. Gepoft is boekweit een kostelijk krokantje in salades & desserts. En had je al van boekweitpannenkoeken gehoord?

Boekweit is rijk aan lycine en sterkt je weerstand tegen virussen.

Qui wah? Quinoa!

Quinoa stamt af van dezelfde familie als spinazie en is bijzonder voedzaam.

Het zaad bestaat voor 16 procent uit eiwitten! Daarom is quinoa de perfecte vlees & visvervanger. We maken er dan ook maar al te graag onze befaamde quinoaburgers van.

Quinoa was en is een oergewas. 5000 jaar voor onze jaartelling werd het al in de Andes gezaaid. Geen zinderende zon of vorst is er te veel aan.

Doe wat quinoa bij je ontbijt en je kan er een hele tijd tegenaan!

Parelcouscous 1 Bulgur Boekweit Quinoa

PERSOONLIJKE BEGELEIDING
DOOR ÉÉN VAN ONZE EXPERTEN?

Wil je graag beroep doen op onze kennis en expertise?
Maak dan snel een afspraak met één van onze experten,
en krijg een persoonlijke begeleiding!

Maak een afspraak »