Maak afspraak
Fruitbowl
Verhaal

Van welk fruit kan je pit en schil eten?

Schilt er iets? Is het schillen en ontpitten van fruit voor je (kom)kommer en kwel. Lees dit artikel. Wij (s)pitten voor je uit welk fruit je met huid en haar mag verslinden.

Veel vruchten kan je van pit tot schil verorberen. Spoel het fruit altijd onder lauw water. De straal doet eventuele pesticiden in de afvoer belanden.

APPEL: De appelschil bevat quercetine. ¿Qué tine? Het is een antioxidant met ontstekingsremmende eigenschappen. De appelpitjes zijn, misschien verrassend, niet onschuldig. Ze hebben een gifstof in zich die na spijsvertering wordt omgezet in cyanide.

DRUIVEN: Druiven zijn van pit tot schil een bron van resveratrol. Het zou gunstig zijn voor het voorkomen van hartaandoeningen en kanker.

KERSEN: Eet geen kersenpitten. Als de pit van deze vrucht beschadigd is, komt er een giftig blauwzuur vrij. Hetzelfde geldt voor pruimen, abrikozen, perziken, peren en nectarines. Dit wil niet zeggen dat de pitjes onbruikbaar zijn. Naai twee doeken aan elkaar en vul ze met de pitjes. Ze zijn namelijk je EHBO voor een stijve nek, pijnlijke spieren, buikpijn of koude dagen.

ABRIKOZEN : Wie wil er nu geen abrikozenhuid? De schil van abrikoos is heel gezond met bèta-caroteen. De stof is zalvend voor je huid en gaat huidveroudering tegen.

PRUIMEN: De schil van pruimen is goed voor slechte slapers. Er zit tryptofaan in, een stofje dat je doet ontspannen.

PEREN: Vergelijk appelen gerust met peren, en omgekeerd. Ook bij peren zijn de pitten niet om op te eten. Wel is de schil heel voedzaam en een aanrader voor lijners. De schil bevat het antioxidant chlorogeenzuur en stimuleert de vetverbranding.

CITROENEN: Citroenschil en limoenschil bevatten ongeveer 5 keer meer vitaminen dan het sap van deze vruchten (!). Hoewel je van citroen zuur gaat kijken, is het de ideale katertemmer. De pitjes toch. Ze bevatten sporen van salicylzuur, het belangrijkste ingrediënt van aspirine.

KIWI’S: Eet een kiwi gerust met huid en haar op. Ja: ook de schil, die is gezond én eetbaar.

WATERMELOEN: De schil van watermeloen is eetbaar, maar levert weinig tot geen voedingsstoffen. Die haal je uit geroosterde watermeloenpitten. Ze zijn rijk aan eiwitten, omega-3 vetzuren.

ANANAS: De ananasschil is een taaie tante, toch te eten. In de schil zit, naast vezels, het enzym bromelaïne dat ontsteking werend werkt.

POMPOEN: Eiwitten, kalium, voedingsvezel, ijzer, zink en vitamine B… Je vindt ze allemaal terug in de pompoenpit. Heerlijk geroosterd in de oven op zo’n 40 graden. De schil is eetbaar, afhankelijk van de dikte en het soort pompoen. Om je op weg te helpen: De schil van flespompoen is te doen.

AVOCADO: Een avocadopit is eetbaar in kleine hoeveelheden. ‘Allemaal gezond en wel, maar ik breek er mijn tanden op…’ Zal je misschien denken. Snij om brok-, euhm, tandstukken te vermijden de pit in vier stukken en mix in de blender. Het poeder vermeng je gewoon in een smoothie. De schil hoort niet in de mix. Avocadoschil is niet eetbaar. Toch bevat het donkergroen vruchtvlees net onder de schil de hoogste concentratie vitaminen en mineralen.

Fruitbowl 1 Fruitbowl 3 Fruitbowl 2

PERSOONLIJKE BEGELEIDING
DOOR ÉÉN VAN ONZE EXPERTEN?

Wil je graag beroep doen op onze kennis en expertise?
Maak dan snel een afspraak met één van onze experten,
en krijg een persoonlijke begeleiding!

Maak een afspraak »